CZEKAMY NA WAS W MIŁOMŁYNIE - PRZYSTAŃ NA WYSPIE

Charakterystyka

zalew szlakAkwen
Powierzchnia Zalewu to 382 km2 (łącznie z Zalewem Kaliningradzkim 838 km2), długość to 35,1 km (razem z Zalewem Kaliningradzkim 90,7 km). Szerokość Zalewu waha się od 6,8 km do 13 km, przy średniej głębokości 2,7 m. Im dalej na wschód, tym głębiej.
Ma kształt litery „Y”, skierowanej nóżką w kierunku wschodnim. Ramię północne to podejście do Szkarpawy, na drogę wodną do Gdańska, a ramię południowe to podejście na rzekę Elbląg do Elbląga. Tor wodny przebiega następująco: Ramię północne: ujście Szkarpawy – stawa Gdańsk – stawa Elbląg. Ważniejsze punkty drogi: pława świetlna nr 18 (ujście Szkarpawy), stawa Gdańsk i dalej pławy nieświecące, aż do stawy Elbląg. Ramię południowe: rzeka Elbląg – światło Elbląg (zwane „Andzią”) – stawa Elbląg (zwana „Piotrusiem”). Ważniejsze punkty drogi: Lewa Główka Wejściowa (LGW) na rzekę Elbląg (światło nawigacyjne czerwone), światło Elbląg (zwane „Andzią”, będące PGW – Prawą Główką Wejściową na rzekę Elbląg, położone na Złotej Wyspie). PGW i LGW są położone niesymetrycznie. Światło Elbląg i stawa Elbląg są bardzo często mylone ze sobą. „Andzia” tworzy z pławą świetlną nr 10 ELB pierwszą bramkę torową. Kolejna bramka złożona jest z pław nieświecących. Następne świecące to pławy 1 ELB (zielona) i 6 ELB (czerwona). Dalej, aż do stawy Elbląg, prowadzą pławy nieświecące. Oba ramiona toru wodnego łączą się przy stawie Elbląg, skąd tor wodny prowadzi dalej na wschód, aż do granicy państwa, rozdzielającej Zalew Wiślany od Zalewu Kaliningradzkiego. Główny tor wodny: stawa Elbląg – pława TOL – pława FRO – granica polsko-rosyjska. Ważniejsze punkty drogi: stawa Elbląg (świecąca, oczywiście), dalej następna pława świetlna TOL, pława świetlna nr 4, pława nieświecąca PIA, pława świetlna nr 1, pława nieświecąca PAS i graniczna pława świetlna nr 10.

Tory podejściowe do portów.
Od głównego toru do poszczególnych portów prowadzą tory podejściowe oznakowane pławami, a przed samymi portami najczęściej bramkami. Są to tory podejściowe do Piasków, Nowej Pasłęki, Fromborka, Krynicy Morskiej, Tolkmicka, Kątów Rybackich.

Zatoka Elbląska to wysunięta na południe część Zalewu Wiślanego, bardziej przypominająca jeziora mazurskie czy Jeziorak. Osłona Wyspy Nowakowskiej sprawia, że wiatr i fala są tu mniejsze niż na otwartych wodach Zalewu. Zatoka jest akwenem bardzo płytkim. Średnia głębokość to 1–1,5 m, a im dalej na południe, tym płyciej. Wyjątkiem jest tor wodny Zalew–Elbląg. Na odcinku Zatoki Elbląskiej gwarantowana głębokość toru to 2,20 m, dalej na rzece Elbląg 3,5–4 m. Porty na Zatoce są małe ze słabo rozwiniętą infrastrukturą wodniacką. Największym portem regionu jest Suchacz, dostępny dla jachtów o zanurzeniu do 1,5 m. Pozostałe są dostępne dla jachtów o mniejszym zanurzeniu – Nadbrzeże (1,2 m), Kamienica Elbląska (1,2 m), Jagodna (0,80 m).

Oznakowanie nawigacyjne Zalewu Wiślanego
Zalew Wiślany należy do morskich wód wewnętrznych i jest oznakowany wg systemu IALA region A, podobnie jak na morzu. Dzięki temu żeglarze mają okazję doskonalić umiejętności nawigacyjne, przydatne w pełnomorskiej żegludze.
 
Znaki nawigacyjne na Zalewie to:
•    Latarnia Morska w Krynicy Morskiej.
•    Stawy: stałe budowle – światła nawigacyjne na kratowych wieżach, umieszczone na trwałej podstawie, na kamiennych wyspach.
•    Pławy świecące torowe: część z pław wyznaczających tor wodny.
•    Pławy nieświecące torowe: wyznaczają tor wodny. Pławy biało-czerwone z kulą wyznaczają środek toru wodnego. Pławy czerwone z walcem – to skraj lewej strony toru wodnego (patrząc w kierunku „do portu”). Pławy zielone to skraj prawej strony toru wodnego (patrząc w kierunku „do portu”).
•    Pławy kardynalne: z kombinacją koloru żółtego i czarnego oraz czarnymi stożkami ustawionymi odpowiednio do regionu, w którym ograniczają żeglugę. Wyznaczają skrajne punkty płycizn i mielizn oraz innych miejsc niebezpiecznych. Pława oznaczająca zachodni skraj niebezpieczeństwa to „francuzka”, z dwoma stożkami skierowanymi ostrzami ku sobie. Pława usytuowana na wschodnim skraju niebezpiecznej wody to „rosjanka”, ze stożkami skierowanymi ostrzami do góry i do dołu. Pława oznaczająca północny skraj niebezpieczeństwa to „eskimoska”, z dwoma stożkami skierowanymi ostrzami w górę i wreszcie pława oznaczająca południowy skraj niebezpiecznej wody to „murzynka”, z oboma stożkami w dół. Czasami nie ma stożków, a tylko sama żerdź, pomalowana na żółto i czarno. Świecenie takich pław pasuje do układu godzin na tarczy zegara.
•    Pławy oznakowania bocznego: zielone i czerwone. Wyznaczają skraje toru wodnego, torów podejściowych. Ustawiane parami tworzą bramki. Kierunek toru podejściowego skierowany jest ku portowi, a więc pławy czerwone (żerdziowe lub cylindryczne) stoją po lewej stronie toru wodnego, a pławy zielone (żerdziowe lub stożkowe) po prawej.
•    Nabieżniki: wyznaczają podejście do portu. W dzień są to trójkąty, prostokąty lub romby, w kolorze białym lub czerwonym. W nocy nabieżniki świecą. Często nabieżniki są dwa – przedni i tylny. Należy płynąć tak, aby oba sygnały doprowadzić do koincydencji. Sygnał przedni jest zamocowany niżej.
 
Granica morska
Granicę wyznaczają pławy biało-czerwone i zielono-czerwone.
 
Niebezpieczne przeszkody nawigacyjne
•    Jedyna na Zalewie kamienista mielizna, na wysokości wsi Różaniec, rozciągająca się pomiędzy Fromborkiem a Nową Pasłęką.
•    Wrak na wschód od podejścia do Krynicy Morskiej. Zachodni skraj wraku oznakowany jest pławą kardynalną.
•    Mielizna Krynicka, położona pomiędzy portem pasażersko-jachtowym a rybackim. Oznakowana dwiema pławami kardynalnymi. Pława oznaczająca wschodni skraj mielizny jest świecąca i stanowi wschodni skraj toru podejściowego do Krynicy.
•    Mielizna Tolkmicka położona jest na zachód od Tolkmicka i oznakowana jest żółtą pławą kardynalną.
•    Mielizna Przebrno rozciąga się pomiędzy Kątami Rybackimi a Krynicą Morską, na wysokości wsi Skowronki i Siekierki.
•    Frombork. Kamienne podwodne palisady pomiędzy zachodnią główką portu Frombork a molem dawnej przystani pasażersko-jachtowej. Oznakowane są żółtymi bojami akwenu do obracania statków białej floty. Boja bliżej brzegu oznacza skraj podwodnych przeszkód.
•    Okolice staw Gdańsk i Elbląg. W wodzie zalegają kamienie, jest płytko. Nie zaleca się podpływania w pobliże staw.
•    Kąty Rybackie. Wrak jachtu motorowego przy brzegu pomiędzy przystanią „Barkas” a Starym  Portem Rybackim.
•    Nowa Pasłęka – ujście. Podtopiony falochron wschodni przy wejściu do Portu Ujście w Kanale Pasłęki.

 

źródło: zalewwislany.pl

Kontakt

GoodTimeCzarter

ul.Cicha 4

14-400 Pasłęk

tel +48 608-455-390

tel.+48 604-325-127

kontakt@goodtimeczarter.pl

Licznik Odwiedzin

Dziś 1

Miesiąc 598

Od początku 12911

Odwiedza Nas

Odwiedza nas 41 gości oraz 0 użytkowników.